… och den stora veligheten som infinner sig när man läst ut en bok, vet att nästa måstebok – Harlan Cobens nya standalone ”Six Years” – ännu befinner sig ett par leveransdagar bort, och har bokhyllan full med presumtiva Helenaböcker. Vad göra? Jag frågar er, naturligtvis! Här nedan kommer korta beskrivningar av mina kandidater i form av nyckelord jag upptäckt i blurbar. För att göra det extra svårt för mig, och er, har jag valt ut blurbar som alla formligen skriker ”HELENA!”. Läs dem, och rösta sedan på en av titlarna. Motivera gärna ditt val bland kommentarerna – om det blir oavgjort mellan två böcker kan en övertygande/rolig/passionerad/knäpp motivering vara av stor vikt.
Kandidat nummer 1: ”The Demonologist” av Andrew Pyper. Blurbnyckelord: supernatural thriller, renowned Miltonian scholar, Exorcist-meets-Da Vinci code, “A smart, thrilling, utterly unnerving novel. Pyper’s gift is that he deeply respects his readers, yet still insists on reducing them to quivering children. I like that in a writer. – Gillian Flynn”
Kandidat nummer 2: ”Penelope” av Rebecca Harrington. Blurbnyckelord: Harvard, Prep meets The Marriage Plot, if Zooey Deschanel were a novel, she would be Penelope.
Kandidat nummer 3: ”The Fault in Our Stars” av John Green, aka boken alla i #boblmaf utom jag själv redan läst. Behöver knappt någon blurbhjälp, va? Nyckelord: cancer, sorg, YA, JoL-hajpad (funkade ju bra sist…)
Kandidat nummer 4: ”The Twins” av Saskia Sarginson. Blurbnyckelord: ”… a novel about the secrets we all carry with us, and the bonds between twins that can never be broken.”
Kandidat nummer 5: ”Still Life” av Louise Penny. Blurbnyckelord: ”Ever since Agatha Christie, we long for that perfect village that is touched by death. Three Pines delivers.”
Okej, FÖRSTÅR NI min velighet nu? Vi har en exorcistthriller blurbad av Gillian Flynn, en till synes oemotståndlig ivy league-skildring, en allmänt sönderkramad, näsduksframkallande YA, en tvillingskildring och en modern kanadensisk Agatha Christie som jag borde ha läst för länge sedan. Hej, läsångest! Hjälp mig. Snälla?
OSA senast onsdag kväll till ”litterär gourmand med i-landsproblem”.
PS: Medan jag väntar på att ni ska bestämma er läser jag om Maria Langs tre första böcker, så det går ingen nöd på mig.
Jag skulle välja Louise Penny, ska precis börja läsa Nådastöt och har höga förväntningar.
Ja, Penny verkar mycket lovande! Älskar ju den typen av deckare: lite åt det klassiska pusseldeckarhållet, med starka miljöbeskrivningar och lätt excentriskt persongalleri… Du har läst henne tidigare?
Ja läste precis Mörkt motiv som jag gillade. Mitt val står mellan Kate Mosses Vintervålnader eller Nicci Frenchs De levande döda.
Har läst båda, och röstar på French! Vintervålnader har väldigt fina miljöer och jag gillade tilltalet, möjligheterna, men det blev lite blekt i utförandet.
Gaah! Kan i-n-t-e välja! Röstade på John Green i pollen eftersom den faktiskt ÄR så bra som alla säger, men är ju oerhört nyfiken på de andra böckerna också. Kanske en liten rangordning (författaren tar sig friheten att ändra på rangordningen när som helst)
1. The Fault… pga så jäkla bra bara!
2. Penelope pga Bokbabbel har en liten girl crush på Zoey D
3. Still Life pga mm, Agatha Christie! Är det här den där kanadensiska serien, har en av dem oläst härhemma, köpt på UEB i höstas
4. The Demonologist. Alltså, Gillian Flynn blurbar ju. Är bara lite rädd för att det ska vara too much, men tänker att det får du avgöra så läser jag sen (har som synes övergått till att vara icke-självständig igen ;))
5. The Twins. Tvillingar är ju aldrig fel, men just nu är jag mer nyfiken på de andra böckerna 🙂
Tack för den pedagogiska rangordningen! 🙂 Visst ÄR det svårt? Jag är nog också minst sugen på tvillingboken, inte för att den verkar ointressant på något sätt (HELLO, tvillingar!) utan för att de andra verkar så sinnessjukt Heleniga.
(Har också en girl crush på Zooey Deschanel, både som musiker och skådespelerska.)
PS: Ja, det är den kanadensiska serien, aka boken du köpte på English Bookshop! 😀
Still Life hade me at ‘Agatha’, så den får min röst.
Oh ja, man älskar ju allt som andas Agatha! Är mycket sugen på den.
Jag röstade på the Demonologist eftersom jag är nyfiken på att höra vad du tycker om den! Ett helt själviskt val, alltså… 🙂
Helt okej att vara självisk (och ärlig)! Är också mycket nyfiken på den. Har gillat det Pyper skrivit tidigare.
Milton och the Excorcist låter lovande, men röstade för Still Life. Bra miljöbeskrivningar och personporträtt. Agatha i modern tappning med Kanadensiskt byliv som omväxling. Lite som grilled cheese, precis vad man behöver med jämna mellanrum och Penny har ju kommit ut med en radda böcker.
Mmm, grilled cheese… 🙂
Jag tror – och hoppas – att Penny kommer bli en ny, trivsam favorit. Älskar känslan av att upptäcka en ny favorit och veta att det finns en hel serie böcker att tugga i sig!
Jag säger Tvillingarna för att det var ett sånt härligt syftningsfel i den meningen (inte du som skrivit så sejf att kritisera).
Still life var lite trevlig annars. Tycker den påminde om Ingrid Noll i nedtonad version.
Haha, det där med band, tvillingar och bandet ingen kan bryta? Hade inte tänkt på det, men nu ser jag plötsligt två tvillingar med obrytbara ben (tänk ”Unbreakable” in reverse). 😀 Fast jag vet inte om det är ett syftningsfel, kanske bara lite osmidigt skrivet? Man hade kunnat köra en adjektivkonstruktion istället, kanske.
Ingrid Noll, DET var länge sedan! ”Lite trevlig” är något jag längtar efter just nu, så förr eller senare blir det Louise Penny oavsett hur omröstningen slutar.
Alltså jag röstade på Penelope, enbart på grund av Zooey Deschanel-analogin. Lööööve Zooey Deschanel.
Jag med! (Fast jag har förstått att det är många som avskyr henne också. Det där manic pixie dreamgirl-syndromet. Inte hennes fel, ju.)
Vad kan jag säga? Hur mycket jag än vill (för båda din och min skull) att du ska läsa The Demonologist – den verkar jättebra, ju – så finns det bara ett val: John Greene. Och då är jag ändå inte så superentusiastisk bästa-boken -i mitt-liv-begeistrad över den. Jag tyckte bara den var allmänt fantastisk.
Resten av böckerna lämnar jag till dig att rangordna. Louise Penny lät i och för sig okej, men jag tycker inte tvillinglitteratur är så intressant (har aldrig varit sådär jättenära min egen syster – vi är inte tvillingar förstås – och skulle tycka det var kusligt med någon som står så nära min egen identitet. Men vad vet jag? Är som sagt, ingen tvilling:) ) och jag tycker Prep är löjligt överskattad och avskyr Zooey Deschanel. Hennes uppsyn av hjälplös, aningslös flicka! Och det där lååångsamma småbarnstalet! Usch.
Jag tror – och, okej, hoppas lite – att det blir John Green (hur mycket jag än tror på The Demonologist).
Haha, Zooey är verkligen en vattenklyvare! Jag är nog mer förtjust i henne som sångerska än skådis egentligen – tycker det hon gjort med M Ward under namnet She & Him är briljant. Och så är hon ju, icke att förglömma, Twin Peaks-barn. Mamman spelade Donnas rollstolsbundna mor i serien (ögonen! De är superlika) och pappa Caleb regisserade flera tongivande avsnitt. Alltså, jag kan förstå de rätt utspridda Zooey-antipatierna (som sagt: manic pixie dreamgirl personifierad) men jag älskar henne.
Allt som på något sätt kan jämställas med Agatha Christie (may she rest in peace) kommer först först först!
The Fault in Our Stars har en Manic Pixie Dream BOY! 😉
Fint som omväxling! Börjar läsa nu!